Familjen, bilen, jobbet och vardagen....

Facebook


skrivet den 25 apr av Admin, klockan:11:31

Annonsering på Facebook – någonting för mitt företag?

Många har säkert hört och läst i olika medier om att nästan fem miljoner av svenskarna använder Facebook – men finns ditt företags målgrupp där? Kan en annons på Facebook ge något just för ditt företag? Och hur går det egentligen till?

Finns min målgrupp på Facebook?

Låt oss börja med att titta på vilka det egentligen är som finns på Facebook. Så många som 64% av Sveriges befolkning besöker någon gång sociala nätverk. De flesta av våra kunder är intresserade av konsumenter över 18 år, och dessa finns det gott om på Facebook. Bland vuxna finns störst andel i de yngre åldersgrupperna där mellan 80 och 90% är aktiva på sociala nätverk. I den köpstarka målgruppen 36- 45 år är så många som 68% en del av sociala nätverk. Dessutom är nästan en tredjedel av de yngre pensionärerna inne på Facebook. (Källa: Svenskarna och Internet 2012). Mer lättolkad statistik kan du hitta på Internetstatistik.se

Vad kan jag uppnå med annonsering på Facebook?

Den här typen av annonsering kan delvis liknas vid annonsering i tidningar – den kan användas för att långsiktigt stärka varumärket så att fler konsumenter först tänker på just ditt företag när denne behöver en viss produkt eller tjänst. Annonseringen kan också användas för att stärka varumärket under högsäsong, för att stärka en kampanj eller få ut ett speciellt erbjudande. Dessutom kan man med annonsering på Facebook driva trafik till sin hemsida och därigenom bygga en relation med kunden – detta driver sedan i sin tur försäljningen.

Hur fungerar det?

Det som gör annonseringen mer effektiv och träffsäker än genom traditionella medier är att man i högre utsträckning kan styra vilka som ser annonsen. Det finns många parametrar att styra efter, t.ex geografi, ålder, kön. En annons består av en bild eller logotyp och en kort text. Det man betalar för är antalet visningar av annonsen. Man lägger ett bud på vad en visning för någon i den utvalda målgruppen (tex kvinnor i åldern 31-50 år som bor i Helsingborg) får lov att kosta och en budget för hur mycket man vill spendera. Finns det inga konkurrenter så får man alla visningar som finns i målgruppen tills budgeten är slut. Detta kan innebära att man har spenderat alla sina pengar på väldigt kort tid om man har en stor målgrupp, därför är det viktigt att man bevakar sin annonsering så att visningarna sker i rätt takt. Ett specifikt erbjudande vill man kanske visa ofta under en kort tid, medan ett mer långsiktigt varumärkesbyggande kräver en långsammare visningstakt under längre tid. Det gäller alltså att följa upp sin annonsering noggrant för att få ut det man vill. Finns det däremot mycket konkurrens om målgruppen kan det hända att man inte får några visningar alls för att man lagt ett för lågt bud. Har man då tänkt kommunicera ett speciellt erbjudande under högsäsong är det kritiskt att man bevakar och följer upp sin annonsering för att den ska få avsedd verkan. Det kan bli nödvändigt att justera målgruppen eller ändra sitt bud för att lyckas få ut sitt budskap.

Kan jag lösa annonseringen på egen hand?

Facebookannonsering ger stora möjligheter till effektiv marknadskommunikation, men kräver en del kunskap, eftertanke och administration för att det ska fungera på bästa sätt. För det företag som har säsongsvariationer krävs dessutom insatserna när man har som mest att göra med företagets verksamhet. För den som har tid och kunskap är det möjligt att sköta allting själv, men det är för många mer lönsamt att låta en expert hjälpa till med att skapa annonsen och att se till att den visas för rätt målgrupp, i lagom takt och till rätt pris.

Varför ska jag använda just Lokaldelen för att hjälpa mig?

Med oss får ni prisvärd annonsering på Facebook som hanteras av en expert. Vi har tydliga villkor och transparens genom att vi skickar en slutrapport som visar att du fått det antal visningar du blivit lovad. Vi har flera olika erbjudanden som passar olika behov – allt från varumärkesbyggande till kampanjkommunikation. Just nu har vi ett prova på-erbjudande XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX med XX% rabatt för kunder som vill prova på annonsering. Vill du få mer information skickar du enkelt oss ett mail. Vill du själv läsa mer om våra olika erbjudanden finns det mer information på vår sajt. Lokaldelen är sedan 1943 en effektiv marknadsföringskanal för svenska företag. Att vi funnits så länge beror på vår kunskap om lokal marknadsföring. Genom våra relationer med tusentals små och medelstora företag har vi också lärt oss mycket om vad de efterfrågar. För dig som annonsör är det tryggt och enkelt att jobba med samma leverantör till flera olika typer av lokal marknadsföring. Lokaldelen – vi ger mer tillbaka

Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kommentarer är stängt